Jam ERP

Jam ERP

تولید کننده نرم افزارهای یکپارچه سازمانی
Jam ERP

Jam ERP

تولید کننده نرم افزارهای یکپارچه سازمانی

راهنمای مدیریت زنجیره تامین SCM (قسمت پنجم و پایانی)

جهانی شدن زنجیره تامین پایداری، انعطاف پذیری و نظارت بیشتر را در آن ضروری تر می سازد؛ با این حساب فناوری شبکه ای SCM لازمه ی اصلی دستیابی به این موارد می باشد.

در کنار مجموعه های جامعی که در قسمت های پیشین این مبحث بدان ها اشاره گردید؛ یعنی مواردی که به صورت مستقل یا به عنوان بخشی از مجموعه های ERP در دسترس می باشند، محصولات متعدد و ماژول های ERP نیز به منظور فرایندهای متداول SCM وجود دارند که بدین شرح می باشند: APS (استاندارد بسته بندی برنامه)، مدیریت تقاضا، مدیریت موجودی، برنامه ریزی مورد نیاز مواد (MRP)، برنامه ریزی و خرید و تأمین محصولات، برنامه ریزی فعالیت ها و فروش (S&OP) و در انتها، مدیریت ارتباط با تأمین کنندگان (SRM). علاوه بر این برخی از فروشندگان ارائه دهنده سیستم های مدیریت سفارش می باشند که برای یکپارچه سازی سفارشات مشتری از لحظه دریافت آن تا تکمیل و پرداخت، طراحی شده اند.

 

 

نرم افزار SCM و ابزارهای آن

از آنجایی که بسیاری از مجموعه های ERP و SCM از ویژگی هایی از جمله لجستیک، مخصوصاً انبار و مدیریت موجودی برخوردار می باشند، بسیاری از شرکت ها دست به انتخاب نرم افزاری تخصصی می زنند؛ نرم افزارهایی از این قبیل:

- سیستم مدیریت حمل و نقل (TMS): در اصل حُکم مخزنی از اطلاعات دقیق مربوط به شرکت های حمل و نقل را دارد که کاربران را قادر به برنامه ریزی، اجرا و رهگیری محموله ها می سازد.

- سیستم مدیریت انبار (WMS): نرم افزاری است که به منظور مدیریت بسیاری از فرایندهای مربوط به جابه جایی کالاها توسط انبارها، از جمله ردیابی موجودی ، دریافت و کنار گذاشتن، آنها مورد استفاده قرار می گیرد.

معمولاً مجموعه کوچکی از ابزارهای مهم وجود دارد که در کنار نرم افزار SCM  به فعالیت می پردازند. به طور معمول مجموعه هایی از جمله ERP یا SCM ، ماژول گزارش مخصوص به خود را جهت جمع آوری اطلاعات و ارائه آنها بصورتی که قابل خواندن باشد، دارا می باشند. سکوهای جداگانه هوشمندی کسب و کار (BI) و تجزیه و تحلیل ها، که تقریباً با هر نوع از نرم افزارهای کسب و کار قادر به فعالیت می باشند؛ ابزارهای پیچیده تری را جهت یافتن و تجزیه و تحلیل اطلاعات مرتبط با زنجیره های تأمین خود، در اختیار کاربران قرار می دهند.

تجزیه و تحلیل ها به شکلی فزاینده در سرتاسر مجموعه SCM تعبیه شده است و نیازی برای دسترسی به ابزار جداگانه هوشمندی کسب و کار (BI) نمی باشد. در سالهای اخیر، تلاش گسترده ای جهت استقرار تجزیه و تحلیل های زنجیره تأمین به منظور یافتن الگوهایی در زمینه ی اطلاعات موجود در سفارشات، محموله ها و دیگر منابع داده ها انجام شده است تا بواسطه ی آن، دقت برنامه ریزی تقاضا بهبود یابد و زنجیره های تأمین را با پاسخگویی و اثرگذاری بالاتر همراه سازد.

 

فناوری های نوظهور در SCM

سایر فناوری های اطلاعاتی مخصوصاً کلان داده ها، تجزیه و تحلیل پیش بینی، هوش مصنوعی (AI)، اینترنت اشیاء (IoT)، رباتیک و دستگاه های خودکار، به شکلی فزاینده برای کمک جهت حل چالش هایی مدرن از جمله خطرات زنجیره تأمین و پایداری، بکار گرفته می شوند. بیشتر این فناوری های نوظهور از اهدافی مشترک برخوردار می باشند که جمع آوری دقیق داده های زنجیره تأمین و تجزیه و تحلیل و واکنش سریع آنها را به آسانی مهیا می سازند.

به عنوان مثال فناوری های لجستیک اینترنت اشیاء (IoT logistics technologies) با بکارگیری سنسورهایی جهت کنترل دمای مواد غذایی فاسد شدنی در حال انتقال، به شفافیت و ردیابی آنها به منظور تقویت کیفیت مواد غذایی کمک شایانی می کنند. تجزیه و تحلیل پیش بینی که توسط یادگیری ماشینی و پردازش زبان طبیعی هوش مصنوعی (AI) به تکامل می رسد؛ قادر به پیش بینی مشکلات می گردد و گاهی اوقات نیز آنها را بدون مداخله انسان برطرف می سازد.

بِلاک چِین صحت و مالکیت اسنادی که در لجستیک زنجیره تأمین و میلیون ها سند دیگر روزانه در سرتاسر زنجیره تأمین مبادله می شوند، را ضمانت می کند. بسیاری از موارد ابتدایی استفاده از زنجیره تأمین بِلاک چِین بهبودی تأمین مواد اولیه و محصولات زراعی جهت بهبودی هر چه بیشتر ایمنی و پایداری مواد غذایی را شامل می گردد.

از دیگر فناوری های نوظهوری که می تواند منجر به بهبودی چابکی و مدیریت خطرات شود، دوقلوهای دیجیتال می باشد که تحت عنوان نمایشی دیجیتالی از یک چیز یا یک شخص یا فرایندی معرفی می شوند؛ دوقلوهای دیجیتال ابتدا به عنوان مراحل توسعه محصول کار خود را آغاز می کنند و در ادامه جهت مدیریت داده ها و نگهداری و تجهیزات گران قیمت، از جمله کامیون های مخصوص استخراج معدن و خطوط مونتاژ کارخانه به کار گرفته می شوند. علاوه بر این دوقلوهای دیجیتال می تواند بهبودی مدیریت داده های محصول (PDM) را نیز رقم بزنند و آنها را به داده هایی سودمند در زنجیره های تأمین مبدل سازند. برخی از شرکت ها در حال کار بر دوقلوهای دیجیتالی ای هستند که بتوانند سرتاسر زنجیره تأمین آنها را مدل سازی کنند و تجزیه و تحلیل پیش بینی را به منظور آگاه سازی مردم از مشکلات بکار گیرند. همچنین دوقلوی های دیجیتال تحت عنوان واسطه گران میان سنسورهای اینترنت اشیاء (IoT) و نرم افزارهای ERP و SCM، وارد عمل می شوند.



***جهت ادامه مطلب کلیک کنید***

جویا افزار ماندگار پرسیا ( جام پرسیا ) تولید کننده نرم افزارهای یکپارچه سازمانی  :

 

. نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمان ( Enterprise resource planning  ( ERP

. مدیریت زنجیره تامین ( Supply Chain Management ( SCM

. مدیریت منابع مالی ( Financial Resource Management ( FRM

. مدیریت بودجه (Budget Management)

. مدیریت منابع انسانی ( Human Resource Management ( HRM

. مدیریت منابع تولید ( Manufacturing Resource Management ( MRP

. مدیریت فرآیند کسب و کار ( Business Process Management ( BPMS

. مدیریت ارتباط با مشتری ( Customer Relationship Management ( CRM

. مدیر وظایف (Task Management)

. هوشمندی کسب و کار Business Intelligent

. داشبورد مدیریتی (Dashboards)

. اتوماسیون اداری ( Office Automation)

. موتور قانون (Rule Engine)

. گزارش ساز( Report Generator)

 

 

 

تماس با واحد مشاوره و اطلاع رسانی : 02188844244

 

 

ارتباط از طریق واتساپ

راهنمای مدیریت زنجیره تامین SCM (قسمت چهارم)

SCM یکی از بزرگترین اجزاء مجموعه ERP به شمار می آید. معنای SCM بسیار فراتر از امور مالی اصلی، منابع انسانی (HR)، فروش، مدیریت سفارش و خرید می باشد.

مدیریت زنجیره تأمین (SCM) با  چند سیستم دیگر ارتباطی تنگاتنگ دارد،؛ بطوری که گاهی اوقات مردم در تشخیص آنها سردرگم می شوند. این قسمت به راهنمایی مختصری جهت حفظ تمایز میان آنها پرداخته است.

 

مدیریت زنجیره تأمین و لجستیک (تدارکات)، مدیریت عملیات و ERP

لجستیک (تدارکات) یکی از اجزای مهم مدیریت زنجیره تأمین به شمار می آید؛ قسمتی که با حمل و نقل محصولات و مواد مورد نیاز از طریق فعالیت هایی از جمله حمل و نقل، انبار داری و توزیع آنها سر و کار دارد.

در مقابل سیستم مدیریت زنجیره تأمین طیف گسترده تری از فرایندهای برنامه ریزی را در بر می گیرد که در گام نخست مواردی از جمله تصمیم گیری در مورد تولید محصولات و سپس، چگونگی ساخت و مقدار تولید شده از آنها و در ادامه، به تقاضای بالقوه کالاها را شامل می گردد. مدیریت زنجیره تأمین (SCM) دیدی کلی از سرتاسر زنجیره تأمین و بسیاری از شرکت کنندگان آن را در اختیار قرار می دهد؛ به ویژه در مورد تأمین کنندگان که بسیار غیرمنتظره می باشد، و به چگونگی هماهنگی فعالیت بین آنها می پردازد. لجستیک در اکثر مواقع به جنبه های حمل و نقل و انبارداری مربوط می شود.

 

 

نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمان یا ERP سیستمی است که به منظور مدیریت کلیه جوانب کسب و کار بویژه امور مالی و منابع انسانی به فعالیت می پردازد. در حالی که بسیاری از مجموعه های ERP دارای ماژول های بسیار پیشرفته برای جنبه های SCM می باشند؛ از جمله اجزاء فرعی مانند مدیریت موجودی و برنامه ریزی مورد نیاز مواد (MRP)، سایر سیستم های ERP برای شرکت هایی طراحی شده اند که زنجیره تأمین در آنها بسیار کوچک است و در اکثر مواقع شامل اسباب اداری و مبلمان می گردند.

SCM یکی از بزرگترین اجزاء مجموعه ERP به شمار می آید. معنای SCM بسیار فراتر از امور مالی اصلی، منابع انسانی (HR)، فروش، مدیریت سفارش و خرید می باشد؛ بطور معمول شامل حال کلیه شرکت ها می باشد و آنها را به مرحله بعد که غالباً فرایندهای پیچیده کسب و کار می باشد، سوق می دهد؛ مراحلی از جمله مدیریت ارتباط با مشتریان و مدیریت چرخه حیات کالا. تولیدکنندگان، خُرده فروشان و توزیع کنندگان از بزرگترین خریداران مجموعه های ERP به حساب می آیند که از قابلیت هایی در زمینه SCM نیز بهره می برند. با این حال، شرکت ها بطور معمول مجموعه SCM خود را از یک فروشنده و سیستم ERP را از دیگر فروشندگان خریداری می کنند.

مدیریت عملیات به سیستمی اطلاق می گردد که هدف از آن به حداکثر رساندن اثربخشی و سودمندی فعالیت هایی است که منجر به تولید و خدمات می شوند. این قابلیت از برنامه های روزانه متناسب با مدیریت زنجیره تأمین و تولید، بخصوص مدیریت موجودی، برنامه ریزی محصول و برنامه ریزی مورد نیاز مواد (MRP) بهره مند می باشد. اکثریت مدیران ارشد تولید و زنجیره تأمین جهت فعالیت در زمینه مدیریت فعالیت ها تحت آموزش قرار گرفته اند.



***جهت ادامه مطلب کلیک کنید***

جویا افزار ماندگار پرسیا ( جام پرسیا ) تولید کننده نرم افزارهای یکپارچه سازمانی  :

 

. نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمان ( Enterprise resource planning  ( ERP

. مدیریت زنجیره تامین ( Supply Chain Management ( SCM

. مدیریت منابع مالی ( Financial Resource Management ( FRM

. مدیریت بودجه (Budget Management)

. مدیریت منابع انسانی ( Human Resource Management ( HRM

. مدیریت منابع تولید ( Manufacturing Resource Management ( MRP

. مدیریت فرآیند کسب و کار ( Business Process Management ( BPMS

. مدیریت ارتباط با مشتری ( Customer Relationship Management ( CRM

. مدیر وظایف (Task Management)

. هوشمندی کسب و کار Business Intelligent

. داشبورد مدیریتی (Dashboards)

. اتوماسیون اداری ( Office Automation)

. موتور قانون (Rule Engine)

. گزارش ساز( Report Generator)

 

 

 

تماس با واحد مشاوره و اطلاع رسانی : 02188844244

 

 

ارتباط از طریق واتساپ

راهنمای مدیریت زنجیره تامین SCM (قسمت سوم)

از آنجایی که مدیریت زنجیره تامین ذاتاً دارای پیچیدگی هایی می باشد؛ اجرای پیوسته ی آن در سطحی بالا کاری بس دشوار است.

کنترل و اجرای فرایندهای زنجیره تأمین علاوه بر اینکه شرکت ها را در نیل به اهداف معمول مدیریت زنجیره تأمین (SCM)، از جمله بهبودی اثربخشی و همکاری و کیفیت ناشی از تسلط بر برنامه ریزی یاری می رساند، مزایایی را نیز شامل می شود که به آنها خواهیم پرداخت.

 

 

مزایای مدیریت زنجیره تأمین (SCM)

- ارتباطات سازنده تر با تأمین کنندگان، توزیع کنندگان و خُرده فروشان

- تصویر بهبود یافته ای از برند

- پایداری زیست محیطی

- بهبود جریان نقدی

- خدمات و محصولات ایمن تر

- مخارج و هزینه های کمتر

- بهبود پاسخگویی و انطباق

- نوآوری بیشتر

 

چالش ها

از آنجایی که مدیریت زنجیره تأمین ذاتاً دارای پیچیدگی هایی می باشد؛ اجرای پیوسته ی آن در سطحی بالا کاری بس دشوار است. بنابراین مبحث پیچیدگی خود به تنهایی بزرگترین چالش است که کارآموزان؛ یعنی کسانی که به اندازه کافی از اطلاعات، فناوری، کار، مهارت ها، زمان و منابع لازم به منظوردوام در رأس هر بخش از مدیریت زنجیره تأمین برخوردار نیستند، با آن روبرو می شوند.

طبق بررسی ای که در سال 2018 میلادی توسط دانشگاه ایالتی میشیگان و APICS، انجمن برجسته زنجیره تأمین، بر روی 50 شرکت صورت گرفت؛ نتیجه ی آن منجر به شناسایی 6 چالش شد که خواب شبانه را از سر مدیران اجرایی به کنار زد.

- دسترسی به منابع و ظرفیت آنها: مدیران اجرایی نگران هستند که نتوانند از افراد، امکانات، قابلیت های فناوری اطلاعات (IT) و سایر منابع به منظور پشتیبانی پیشرفت خود، بهره مند گردند.

- استعداد: استخدام و یا حفظ مهندسان صنعتی و سایرمتخصصان زنجیره تأمین از مهم ترین دغدغه ها بود.

- پیچیدگی: محصولات جدید و زیادتر شدن گزینه های محصولات منجر به اعمال فشار و استرس برروی تأمین کنندگان می شود. پیشرفت کلیه کانال های تجاری، بخصوص کانال های عرضه به صورت مستقیم به دست مصرف کننده، ملزم به استقرار سیستم های جدید بودند و موفقیت درازمدت در کانال های سنتی از جمله عمده فروشی را مورد تهدید قرار می دادند.

- تهدیدها: پاسخ دهندگان خطرات ناشی از بلایای طبیعی، شکست تأمین کنندگان اصلی، کارکنان سرکش که باعث و بانی توجه به سوی بلایای زنجیره تأمین می شوند، فراخوان های محصولات و برنامه ریزی ناکافی جهت ثُبات کسب و کار را بعنوان مواردی تهدیدآمیز برشمردند.

- انطباق: تغییر سریع در مقررات محصول، قوانین تجارت بین الملل و تناقض در اجرای عادات، تقاضاها برای انطباق جهت مدیریت را بسیار زیاد کرده است و آن را پیچیده ساخته است.

- مسائل مربوط به هزینه و قیمت گذاری: فشار ناشی از کاهش قیمت در صنایعی از جمله مراقبت های بهداشتی، داروسازی و کالاهای خام منجر به افزایش فشار بر تأمین کنندگان برای به حداقل رساندن هزینه ها شده است.

در ادامه نوسان نیز از دیگر چالش های متداول می باشد؛ چرا که اعمال تغییراتِ تند و تیز در عرضه یا تقاضا و یا هر دو به شکل هم زمان، می تواند زنجیره تأمین را تحت فشار قرار دهد و چالش های جدیدی از جمله کمبودها، تأخیر، مازاد، فساد و افزایش قیمت را ایجاد کند؛ مواردی از این قبیل که ما در اینجا تنها به تعداد کمی از آنها اشاره کردیم.



***جهت ادامه مطلب کلیک کنید***

جویا افزار ماندگار پرسیا ( جام پرسیا ) تولید کننده نرم افزارهای یکپارچه سازمانی  :

 

. نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمان ( Enterprise resource planning  ( ERP

. مدیریت زنجیره تامین ( Supply Chain Management ( SCM

. مدیریت منابع مالی ( Financial Resource Management ( FRM

. مدیریت بودجه (Budget Management)

. مدیریت منابع انسانی ( Human Resource Management ( HRM

. مدیریت منابع تولید ( Manufacturing Resource Management ( MRP

. مدیریت فرآیند کسب و کار ( Business Process Management ( BPMS

. مدیریت ارتباط با مشتری ( Customer Relationship Management ( CRM

. مدیر وظایف (Task Management)

. هوشمندی کسب و کار Business Intelligent

. داشبورد مدیریتی (Dashboards)

. اتوماسیون اداری ( Office Automation)

. موتور قانون (Rule Engine)

. گزارش ساز( Report Generator)

 

 

 

تماس با واحد مشاوره و اطلاع رسانی : 02188844244

 

 

ارتباط از طریق واتساپ

راهنمای مدیریت زنجیره تامین SCM (قسمت دوم)

مدیریت زنجیره تامین می تواند تاثیر بارزی بر شرکت ها، افراد و جامعه داشته باشد. در واقع بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که نقش حیاتی مدیریت زنجیره تامین (SCM) در جامعه نادیده گرفته شده است.

مدیریت زنجیره تأمین (SCM) معمولاً به بهبودی خدمات مشتریان می پردازد و با ایجاد قاطعانه دسترسی به کالا ها درزمان و مکان مناسب، متضمن رضایت مشتری می گردد. شرکت ها با افزایش سطح رضایتمندی مشتریان قادر به ایجاد وفاداری هستند؛ مبحثی که بطور معمول به فروش بیشتر در دراز مدت سوق می یابد.

همچنین مدیریت زنجیره تأمین (SCM) با کاهش هزینه های خرید، تولیدی و هزینه کلی زنجیره تأمین، بانی کاهش هزینه های عملیاتی می شود. کاهش هزینه ها و در کنار آن افزایش سود و گردش مالی، بهبودی جایگاه مالی شرکت را به همراه دارد. علاوه بر این پیروی از بهترین روش های مدیریت زنجیره تأمین می تواند استفاده ی بیش از اندازه از دارایی های ثابت و عظیم، مثل انبار و دستگاه ها، را بکاهد و برای متخصصان فرصتی جهت طراحی دوباره شبکه ها ایجاد کند که بواسطه ی آن بتوانند سطوح خدمات مشتریان خود را در زمانی که عملیات انبارها کاهش می یابند، حفظ کنند.

 

 

اهمیت مدیریت زنجیره تأمین (SCM)

تأثیر مدیریت زنجیره تأمین (SCM) بسیار فراتر از مسیر اصلی شرکت می باشد. مدیریت زنجیره تأمین می تواند با بهبودی مراقبت های بهداشتی و محافظت از مردم در برابر شرایط اقلیمی، به بقای انسان کمک کند. مردم برای تأمین مایحتاج خود از جمله آب و غذا و همچنین داروها، به زنجیره تأمین وابسته می باشند. همچنین زنجیره تأمین به منظور تأمین برق مصرفی خانه ها و کسب و کارها، و نیز تأمین انرژی مورد نیاز روشنایی، گرما، تهویه هوا و ایجاد سرما، نقشی حیاتی را بر عهده دارد.

مدیریت زنجیره تأمین (SCM) با تقویت اشتغال زایی، زمینه ی رشد اقتصادی را فراهم می آورد و استانداردهای زندگی را بهبود می بخشد. مدیریت زنجیره تأمین فرصت های شغلی متعددی را میسر می سازد؛ چرا که متخصصان زنجیره تأمین کلیه زنجیره های تأمین موجود در جامعه را طراحی و کنترل می کنند وفعالیت های پُرکاری از جمله کنترل موجودی، انبارداری، بسته بندی و لجستیک (تدارکات) را مدیریت می کنند.

علاوه بر این ویژگی مشترک موجود در اکثر ملت های فقیر از کمبود زنجیره های تأمین پیشرفته، نشأت می گیرد. جوامعی که از زیرساخت های قوی و پیشرفته زنجیره تأمین برخوردار هستند؛ ازجمله شبکه های گسترده راه آهن، سیستم های بزرگراه های بین ایالتی و مجموعه ای از فرودگاه ها و بنادر دریایی، قادر هستند با حداقل هزینه به مبادله کالاها بپردازند و فرصت خرید بیشتر محصولات برای مصرف کنندگان را مهیا سازند و در نهایت، بهبودی رشد اقتصادی و ارتقاء استانداردهای زندگی را به همراه داشته باشند.

 

سطوح مدیریت زنجیره تأمین (SCM)

برخی از متخصصان تقسیم بندی مدیریت زنجیره تأمین (SCM) به 3 سطح گسترده که منجر به دسته بندی فعالیت های آن می شود و تحقق اهداف کسب و کار را ضمانت می کند، مفید دانسته اند. این سه سطح عبارتند از: استراتژیکی، تاکتیکی و عملیاتی.



***جهت ادامه مطلب کلیک کنید***

جویا افزار ماندگار پرسیا ( جام پرسیا ) تولید کننده نرم افزارهای یکپارچه سازمانی  :

 

. نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمان ( Enterprise resource planning  ( ERP

. مدیریت زنجیره تامین ( Supply Chain Management ( SCM

. مدیریت منابع مالی ( Financial Resource Management ( FRM

. مدیریت بودجه (Budget Management)

. مدیریت منابع انسانی ( Human Resource Management ( HRM

. مدیریت منابع تولید ( Manufacturing Resource Management ( MRP

. مدیریت فرآیند کسب و کار ( Business Process Management ( BPMS

. مدیریت ارتباط با مشتری ( Customer Relationship Management ( CRM

. مدیر وظایف (Task Management)

. هوشمندی کسب و کار Business Intelligent

. داشبورد مدیریتی (Dashboards)

. اتوماسیون اداری ( Office Automation)

. موتور قانون (Rule Engine)

. گزارش ساز( Report Generator)

 

 

 

تماس با واحد مشاوره و اطلاع رسانی : 02188844244

 

 

ارتباط از طریق واتساپ

راهنمای مدیریت زنجیره تامین SCM (قسمت اول)

اگر بگوییم زنجیره های تامین زندگی رابه همان شکل که می شناسیم حفظ می کنند، خیلی هم بیراه نگفته ایم. جهان نظاره گرحوادثی غیرقابل تصور می باشد که منجر به از هم پاشیدن زندگی می شوند. مدیریت زنجیره تامین (SCM) قادر است دوباره آنها را کنار یکدیگر قرار دهد.

زمانی که دست از هر کاری می کشید و کالاهایی که روزانه مورد استفاده قرار می گیرند را به معنای واقعی زیرنظر می گیرید؛ منشاء دور از دسترس و تنوع بالا در کالاها به نظرتان بسیار خارق العاده جلوه می کنند. زنجیره های تأمین برای کلیه محصولات، از محصولات ساده گرفته مانند خوشه های انگور شیلی تا محصولات بسیار پیچیده مثل تلفن های هوشمند ساخت کُره و یا اتومبیل هایی که به ایالات متحده (US) تعلق دارند، حُکم پیچیده ترین و مشکل ترین سیستم هایی را دارند که تا کنون به منظور انتقال محصولات از مواد خام به تولید و انجام فرایندهای لازم و در نهایت تحویل کالا به مصرف کنندگان، ساخته شده اند. این سیستم ها تقریباً همیشه از مقامی جهانی برخوردار می باشند.

حال چگونه می توان چنین مسائل پیچیده ای را مدیریت کرد؟ اینجاست که حضور سیستم مدیریت زنجیره تأمین (SCM)، سیستمی که به برنامه ریزی، کنترل و اجرای ساخته ها و توزیع آنها نظم بخشیده است، به این مبحث ورود می کند. سیستم مدیریت زنجیره تأمین از یک قرن پیش کار خود را با تلاش به منظور بهینه سازی تولید و سپس، لجستیک (تدارکات)، از نقل و انتقالات گرفته تا ذخیره سازی کالاها، آغاز کرد. سپس با ورود کامپیوترهای الکتریکی، حل این مسئله ریاضی آسان ترو دقیق تر شد و شبکه های دیجیتالی سرعت جریان اطلاعات را بالاتر بردند و به ارتباطات، وسعت و عمق بخشیدند.

از آن زمان تا کنون مدیریت زنجیره تأمین و کامپیوترها در هم آمیخته اند.

 

 

اهداف زنجیره تأمین

با رشد سیستم مدیریت زنجیره تأمین و به دنبال آن پیشرفت در فناوری که منجر به تقویت آن شده است، تداوم پیشرفت در فعالیت های کسب و کار از اهمیت فوق العاده ای برخوردار می باشد. اهدافی که شرکت ها امیدوار هستند با بکارگیری مدیریت زنجیره تأمین، به بهینه سازی جریان کالاها و مواد لازم دست یابند از این قرار می باشند: 

- صرفه جویی در هزینه ی کالاها و خدمات حاصل شده و در صورت امکان، به حداقل رساندن مخارج کالاهایی که حُکم سرمایه را دارند از جمله موجودی، تسهیلات و تجهیزات.

- حصول اثربخشی با جلوگیری از اتلاف و تکثیر.

- هنگامی که سطح بالایی از تقاضا توسط عرضه ای کافی تأمین گردد، درآمد نیز افزایش می یابد.

- سود حاصل از هزینه های کمتر و درآمد بیشتر.

- جلب رضایت مشتری با ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا و ارائه ی کالاهایی که خواستِ واقعی مصرف کنندگان می باشد.

- بهبودی کیفیت حاصل از بهترین منابع و پرهیز از خطاهای تولیدی و جمع آوری بازخوردهای مشتری.

- و در پایان، ثُبات حاصل از مدیریت مؤثر خطرات، نظارت و همکاری.  

 

گام به گام با فرایندهای زنجیره تأمین

هر مرحله  از مراحل اصلی تحرک کالا توسط زنجیره تأمین، از مواد اولیه محصول گرفته تا توزیع آن، ازفرایندها و قوانین کسب و کار خاص خود بهره مند می باشد. طی دهه های گذشته تعداد بسیاری از این روش ها کار خود را بر اساس متُدهای کاغذی آغاز کرده اند اما امروزه در نرم افزاری تحت عنوان مدیریت زنجیره تأمین (SCM Software) مورد استفاده قرار می گیرند.

فرایند مدیریت زنجیره تأمین کار خود را با درک آنچه که مشتریان بدان نیاز دارند، آغاز می کند. این مرحله یکی از مراحل اولیه برنامه ریزی زنجیره تأمین می باشد و از دیرباز به عنوان یکی از دو دسته ی بسیار بزرگ اجرای زنجیره تأمین مطرح شده است.

برنامه ریزی زنجیره تأمین (SCM) کار خود را با برنامه ریزی تقاضا آغاز می کند؛ فرایندی که به منظور جمع آوری داده های تاریخی از جمله فروش های پیشین و تجزیه و تحلیل و مدل سازی آماری برای پیش بینی یا برنامه تقاضایی که بخش های فعال و قسمت فروش، به عنوان مثال تولید و بازاریابی، می توانند بر آن اتفاق نظرداشته باشند، به فعالیت می پردازد. پیش بینی، نمایانگرانواع و مقدار محصولات تولیدی می باشد. اتخاذ پیش بینی صحیح بمنظور جلوگیری از مشکلات پرهزینه که اثر آنها بسان اثر برجای مانده از شلاقی چرمی می باشد و ریزنوسانات موجود در تقاضای خُرده فروشان تبدیل به مشکلاتی بزرگ در زنجیره تأمین می شوند و پیامدهایی از جمله کمبود شدید یا مازاد موجودی را به همراه دارد، از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.  

برخی از شرکت ها برنامه ریزی تقاضا را به عنوان بخشی ازفرایند رسمی تحت عنوان برنامه ریزی عملیات و فروش (S&OP) اجرا می کنند که دربرگیرنده ی فرایند تکراری جمع آوری داده ها، بحث، تطبیق برنامه های تقاضا با برنامه های تولید و تأیید مدیریت، می باشد. بعضی از شرکت ها برنامه ریزی عملیات و فروش (S&OP) را در فرایندی گسترده تر تحت عنوان برنامه ریزی کسب و کار یکپارچه (IBP) گنجانیده اند که شامل برنامه های قسمت های دیگر تنها در یک برنامه به وسعت شرکت می باشد.

در مرحله ی مهم بعدی، یعنی برنامه ریزی تولید، شرکت به تحکیم مشخصات مکان و چگونگی محصولاتی که در برنامه تقاضا مورد استفاده قرار گرفته اند و تولید خواهند شد، می پردازد. (همچنین برنامه ریزی تولید در صنایع دیگر از جمله کشاورزی، نفت و گاز نیز مورد استفاده قرار می گیرد). یکی دیگر از ریزه کاری هایی که بطور معمول در نرم افزار تخصصی خودکاراز آن تحت عنوان برنامه ریزی و زمان بندی پیشرفته (APS) یاد می شود (همچنین بهینه سازی برنامه ریزی پیشرفته یا APO)، به دنبال بهینه سازی منابع تولیدی و واکنش پذیرساختن آنها نسبت به اعمال تغییرات در تقاضا، به فعالیت می پردازد.



***جهت ادامه مطلب کلیک کنید***

جویا افزار ماندگار پرسیا ( جام پرسیا ) تولید کننده نرم افزارهای یکپارچه سازمانی  :

 

. نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمان ( Enterprise resource planning  ( ERP

. مدیریت زنجیره تامین ( Supply Chain Management ( SCM

. مدیریت منابع مالی ( Financial Resource Management ( FRM

. مدیریت بودجه (Budget Management)

. مدیریت منابع انسانی ( Human Resource Management ( HRM

. مدیریت منابع تولید ( Manufacturing Resource Management ( MRP

. مدیریت فرآیند کسب و کار ( Business Process Management ( BPMS

. مدیریت ارتباط با مشتری ( Customer Relationship Management ( CRM

. مدیر وظایف (Task Management)

. هوشمندی کسب و کار Business Intelligent

. داشبورد مدیریتی (Dashboards)

. اتوماسیون اداری ( Office Automation)

. موتور قانون (Rule Engine)

. گزارش ساز( Report Generator)

 

 

 

تماس با واحد مشاوره و اطلاع رسانی : 02188844244

 

 

ارتباط از طریق واتساپ